atle1901.se

Här kan du följa bobåts-projektet "Atle 1901". Atle är en före detta bogserbåt som byggdes på Karlskrona Örlogsvarv 1901. Atles signal är SDMK.

Oktober 2014: "Längden är viktigare än spänsten"

Publicerad 2014-10-23 19:58:18 i 2014,

Kanske lite burlesk anspelning i rubriken men nu visar Atle att längden eller snarare höjden på skorstenen är viktig. Vem vill plågas av dieselavgaser och luft från svartvattentank? Det är en hel mängd rör som ska få plats, rökrör för huvudmaskin, elverk, vedkamin, bastu och luftning. Dessutom kom en glad hälsning från Victors snickeriverkstad, den första av totalt sex runda vindrutor som ska pryda Atle är klar.

Kommentarer

Postat av: Carl Ring

Publicerad 2014-10-24 08:54:03

Den höga skorstenen dödar proportionerna. Dessutom lutar den för mycket bakåt. Den är dessutom onyttig i sin höjd. Maskinavgaserna faller inte, utan stiger. Skorstenen behöver inte vara högre än 1,5-2m över huvudhöjd. Det finns inga vindförhållanden som kan ändra på den saken. Svartvattentanken ska inte ha avluftning uppåt- Avluftningen kan vara i ett vattenlås som senare mynnar i fribordet. Som vilket avlopp som helst. det ser ut som det finns flera olika vertikallinjer, Nedre delen av däckshuset har en lutning. Dörrhålet där har samma lutning som framkant. Övre huset har andra vertikallutningar. Skorstenen har en tredje lutning. Gör om! Detta är brutalt oestetiskt. Alla vertikallinjer ska vara desamma. Ställ vattentunnor på fördäck och hitta trimmet. Rätta sen till alla vertikallinjer. Aktre däckshuset är för långt och ger en känsla av bakvikt. Vad är det för konsulter som är involverade i detta? Tveksamma tekniska lösningar och en penna som inte uppfattat de vedertaget givna parametrarna jag ställt upp för att få ett fartyg som är harmoniskt i sina dimensioner. Varför har någon satt plastfilmen på fel sida isoleringen? Man kan inte ha två ångspärrar. Jag bara hoppas att bilderna i sig förvränger verkligheten och att denna är korrekt enligt vedertagen skeppsbyggnadsteknik och marin arkitektur. Jag bara hoppas att jag får tillfälle att återkalla denna kritik och att involverade entreprenörer gör rätt. Då blir jag glad.

Postat av: Carl Ring

Publicerad 2014-10-24 08:54:06

Den höga skorstenen dödar proportionerna. Dessutom lutar den för mycket bakåt. Den är dessutom onyttig i sin höjd. Maskinavgaserna faller inte, utan stiger. Skorstenen behöver inte vara högre än 1,5-2m över huvudhöjd. Det finns inga vindförhållanden som kan ändra på den saken. Svartvattentanken ska inte ha avluftning uppåt- Avluftningen kan vara i ett vattenlås som senare mynnar i fribordet. Som vilket avlopp som helst. det ser ut som det finns flera olika vertikallinjer, Nedre delen av däckshuset har en lutning. Dörrhålet där har samma lutning som framkant. Övre huset har andra vertikallutningar. Skorstenen har en tredje lutning. Gör om! Detta är brutalt oestetiskt. Alla vertikallinjer ska vara desamma. Ställ vattentunnor på fördäck och hitta trimmet. Rätta sen till alla vertikallinjer. Aktre däckshuset är för långt och ger en känsla av bakvikt. Vad är det för konsulter som är involverade i detta? Tveksamma tekniska lösningar och en penna som inte uppfattat de vedertaget givna parametrarna jag ställt upp för att få ett fartyg som är harmoniskt i sina dimensioner. Varför har någon satt plastfilmen på fel sida isoleringen? Man kan inte ha två ångspärrar. Jag bara hoppas att bilderna i sig förvränger verkligheten och att denna är korrekt enligt vedertagen skeppsbyggnadsteknik och marin arkitektur. Jag bara hoppas att jag får tillfälle att återkalla denna kritik och att involverade entreprenörer gör rätt. Då blir jag glad.

Postat av: Carl Ring

Publicerad 2014-10-24 09:12:41

Jag glömde en parameter till- ibland låter man lutningen på däckshusens vertikallinjer (som då inte är vertikala) och exempelvis rutor följa vinkelrätt mot språnglinjen på den punkt där de står. Det betyder att det blir en perspektivpunkt nånstans högt uppe i skyn. Denna lösning brukar var lite krävande och resultatet blir ofta mindre bra än om man väljer att följa en statisk vertikallinje för allt.

Svar: Hej Calle, som vanligt uppskattar jag verkligen ditt engagemang och konstruktiva kritik. Jag tar upp det med bygg-teamet. Allt gott.
Mikael Dahlgren

Postat av: Gunne

Publicerad 2014-10-27 13:41:57

Rören är ju fastsvetsade i toppen. Hur har du löst längdutvidgningen som ju kan bli några centimeter? Flexibla bälgar?

Svar: Bra fråga, samtliga rör är "fastsvetsade i toppen", ska stämma av med Björn. Har endast gjort bedömningen att värmen inte är så påtaglig däruppe. (Vibratec-upphängingen av rören på vägen upp klarar dock höga temperaturer). Jag återkommer.
Mikael Dahlgren

Postat av: Calle

Publicerad 2014-10-27 22:11:41

Det är bra att du tål lite spö. Man måste ifrågasätta och få svar. Det är viktigt att det blir en snygg och bra båt. Fall inte till föga. Gör man fel, får man göra om. Tillåt inga undanflykter. Det straffar sig alldeles hemskt.
Om proportioner- det finns vedertagna och allmängiltiga regler för detta, födda ur människans sinne för estetik. En del har dock inte en susning. Du skulle ångra bittert när så skeppet blir klart och insikten springer ikapp.
Vill du ha lite konsultationer?

Svar: Hejsan Calle, allltid lika trevligt att höra av din ljuva stämma (om endast via bloggen). Det har gjorts en hel del modifieringar under arbetets gång i samråd med Björn och han har mitt fulla förtroende. Låt mig ta en "rain check" så länge när det gäller erbjudandet om konsultationer. Vännen /Micke
Mikael Dahlgren

Postat av: Gunne

Publicerad 2014-10-28 09:10:13

Stål expanderar väl med ca 0,011 mm/m för varje grad C. Så om rörets temp ökar med 500 grader så expanderar det ca 5 mm/m. Min pipa är ca 7 meter så det blir ju då ca 35 mm som röret måste kunna röra sig i längsled. Då antar jag att röret är isolerat och att hela rörets längd blir ca 500 grader vid drift.

Se denna PDF på sidorna kring nr 173 i PDF:en på min blogg där det finns mycket info: http://stor-erik.com/?p=1231

Svar: Stämde av detta med Björn idag, helt rätt. Tror faktiskt vi pratar mer än 500 grader vid kontinuerligt drift runt ca 1500 varv på min Scania DS11. Men expansionen tas upp av en fri upphängning som sedan hänger i Vibratec-stagen. Ska absolut kolla in din pdf. :-)
Mikael Dahlgren

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Mikael Dahlgren

Gillar båtar, fartyg och sjöliv.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela